“Mesela Ankara, I?stanbul gibi farklı bir s¸ehirde taksiye binip, bir-iki cu¨mle konus¸tug?umda, ben daha nereli oldug?umu so¨ylemeden, ‘Siz I?zmirli misiniz?’ diyorlar.
(...) S¸imdi I?zmir’in kendine has bir o¨zgu¨veni var. I?zmir’in merkezindeki insanlar modernist; yas¸amı ve rahatlıg?ı seviyorlar. Rahatlarının, konforlarının bozulmasını
istemiyorlar. 20-30 sene o¨nce I?zmir’e go¨c¸le gelen insanlar, buranın rahatlıg?ını, gu¨zellig?ini yas¸adıktan sonra bunu bir nedenle kaybetmek istemiyorlar.”
(Emel Denizaslanı – aktivist
İrfan O¨zet, I?zmir Duvarı kitabında, “I?zmirlilik” kavramının tarihsel ve toplumsal sınırlarını anlamaya c¸alıs¸ıyor. Bu c¸alıs¸manın odag?ında, I?zmirli kimlig?i etrafında, seku¨lerlik modernlik ve muhafazaka^rlık kutupları arasındaki “ku¨ltu¨r savas¸ı” ile ilgili tasavvurlar yer alıyor. I?zmir’i asla fethedilemeyen “son kale” olarak yu¨celtmekle onu “ga^vur I?zmir” go¨zu¨yle go¨rerek dis¸ bilemek arasında uc¸las¸an tasavvurlar...
Kozmopolit liman kenti gec¸mis¸inden gelen “hiperagora yas¸am ve ac¸ık toplumsal ilis¸kiler” I?zmir’i nasıl bic¸imlendiriyor? Zorunlu ve go¨nu¨llu¨ go¨c¸lerle do¨nu¨s¸en etno ku¨ltu¨rel ve toplumsal yapı, s¸ehrin bu mirasıyla nasıl bir etkiles¸im ic¸erisinde?
“Tu¨rkiye’yi I?zmirliles¸tirme” iddiasında da tac¸lanan “I?zmir farklıdır”, I?zmirli ayrıcalıg?ı duygusunun dayanakları ne? “I?zmir dindarlıg?ı” diye bir habitustan bahsedilebilir mi? Seku¨ler hegemonyanın bas¸kenti oldug?u du¨s¸u¨nu¨len bir yerde, muhafazaka^r toplumsal ve siyasal hareketler ne yapıyor, nasıl eyliyor?
I?zmir Duvarı, “hayat tarzı” klis¸elerinin berisindeki gu¨ndelik zihniyet du¨nyasına dair canlı bir sosyolojik fotog?raf albu¨mu¨ sunuyor
Renk Bilgisi
karışıkçokrenkli