Politik Kamera, altmisli yillardan seksenlerin ortalarina kadar, Hollywood sinemasinin, politik yönelimlerle iliskilerine bakiyor. Bu elestirel bir sinema incelemesi: Karsi kültürden karsi devrime, liberalizm, sinif ve etnisite, cinsiyet, korku, militarizm, birey ve toplum, temsil ve birçok kavram bu kitabin çerçevesini olusturuyor. Sinema, politika, kültür zemininde derinlikli bir yaklasim sözkonusu. Ryan ve Kellner, altmislarin özgürlükçü ve esitlikçi degerlerle örülü toplumsal atmosferinden Reagan'in vahsi kapitalizmine giden yolu, Hollywood sinemasi üzerinden kat ediyorlar. Onlara göre sinema ideolojik üretim açisindan vazgeçilmez bir araç. Çünkü sinema olgulari temsilin süzgecinden geçirerek bize bir yapinti sunar. Sinemada hep temsil biçimine iliskin bir tercih yatar. Ideoloji de temsiller üzerinde yükselir; toplumsal kurum ve degerlerle, cinsiyet rolleriyle, kisisel varolusumuzla ilgili yapitaslari böylece olusturulur. Dolayisiyla sinema, hâkim ideolojik hegemonyanin yeniden üretimine katkida bulunabilecegi gibi, alternatif temsiller araciligiyla onu sarsmayi da amaçlayabilir. Pek çok Hollywood "hikâyesinde" dayatilan toplumsal arzular, korku ve kaygilar boy gösteriyor. Muhafazakâr Hollywood sinemasinda bolca ragbet edilen metaforik anlamlandirma biçimi, psikososyal gerilimleri yatistirmaya yönelik bir bosalim mekanizmasi olusturuyor. Böyle olunca, örnegin, Baba'nin erkeklerini bu kadar "erkek" yapanin ne oldugu, Seytan'daki masum kiz çocugunun neden seytanlastigi, Jaws'daki köpekbaliginin aslinda kime ve neden dehset saçtigi, Havaalani ve Yangin Kulesi gibi filmlerde felaketle birlikte nelerin savusturuldugu, Kiyamet'te Vietnam'la nasil hesaplasildigi, Rambo'nun neden siddete doymadigi üzerinde yeniden düsünmek gerekiyor. Patolojik bir eril cinsel kimlikle, bireyci alternatiflerle, seçkin liderlere baglanmis umutlarla yüklü, karsilanmamis özlemlerin ve hüsran duygularinin saldirgan bir siddete dönüstügü babaerkil muhafazakâr toplumda, imdat çagrilarini görmek için muhafazakâr kültürel üretimi geri sifrelemek bile çok anlamli. Ryan ve Kellner, Hollywood'un ideolojik sifrelerini ustalikli bir içgörüyle çözerek, bize gerçekte ne oldugunu anlatiyorlar. Muhafazakârlik sözlügünde "erkek" ve "kadin" olmanin, özgürlügün, basarinin, doganin, ailenin, teknolojinin vb. ne anlama geldigini merak edenlere ve karsit, esitlikçi alternatiflerden umudunu kesmemis olanlara... (Tanitim Bülteninden)
Renk Bilgisi
karışıkçokrenkli